Månad: augusti 2018

FREDAGSLISTAN

VECKANS BÄSTA: Jonathan trivs på förskolan! Den lättnaden. Och så känner jag mig megaupprymd av kärlek, glädje och lugn överlag. Jag älskar att få jobba med detta: hälsorelaterade pusselbitar, skapa recept som förenklar och banar väg för ett enklare hälsotänk, fördjupa mig i ämnen av hur vi kan hålla oss friska, starka och sanna i oss själva. Och nu äntligen få börja studera helhetshälsa och anatomi på djupet för att bredda verktygen att kunna möta och vägleda människor till en härligare livsstil. Få vara med och bygga ett community av välmående ihop med er. ÄLSKAR det. Varenda liten cell i min kropp skriker rakt ut att detta, att hjälpa andra må bättre, är mitt genuina kall. Det är en sådan ovärderlig känsla. Och ändå har min resa bara börjat.

VECKANS SÄMSTA: Sömnbristen som kom med att sluta nattamma Vivianna. Pjuh!

VECKANS PIRR: Jag fick första menyförslaget från en av restaurangerna som vi kikar att beställa bröllopsmiddagen ifrån. Vilket officiellt inviger bröllopsplaneringen som påbörjad. Shit just got real. Om 6,5 månad gifter vi oss på Bali, hela kroppen fylls ju på med pirr av den tanken för tusan.

VECKANS YOGA: Igår avnjöt jag en yinyoga-klass på Yoga Living Studio. Och imorgon klockan 8 väntar ashtanga på Studio Vayu. Jag älskar just nu att kombinera rejäl avslappning och mjukhet med intensitet, disciplin och styrka, som de två yogastilarna står innebär.

VECKANS PODDTIPS: Avsnittet Meditation med Björn & Navid. Så fina och förklarande tankar och reflektioner av varför man bör och hur man gör för att meditera.

HELGEN: Yoga, familj, vila, återhämtning, plugg och god mat.


Denna enkla bild summerar veckan rätt bra. Regn, yoga och en himla glad, men trött mamma.

CHOKLAD- & HASSELNÖTSKRÄM (PALEO, LCHF & VEGANSK)

Det är fredag, imorgon kickar vi igång årets första höstmånad och jag vill bjuda er på något extra gott! Min tanke är denna: då hasselnötter innehåller kalium, magnesium och E-vitamin, som stärker kroppens immunförsvar (hela kroppens behov av E-vitamin får du av 30 gram hasselnötter per dag) tänkte jag att vi skulle försöka boosta oss med just denna goda nöt, årstiden till ära. Och tillsammans med rå kakao, som är antioxidant-proppad till max, höjer vi humöret. Med andra ord tänker jag att vi behöver lite mer hasselnötter och choklad i våra liv en dag som denna i början av hösten. Så, vad säger ni om en ljuv choklad- och hasselnötskräm att avnjuta på nytto-brödet, till fredagsmyset eller att doppa frukt i som dessert? Hoppas det ska smaka!

Jag köper mina ingredienser här på Bodystore (adlink), där sortimentet är brett, det sparar tid genom att enkelt klicka hem, priserna är bra och frakten är gratis.

CHOKLAD- & HASSELNÖTSKRÄM

4 dl Hasselnötter
3 msk Kokosolja
1-2 msk Raw kakao
Ev. 2 msk – 1/2 dl Honung*/agave eller 4-5 dadlar (mindre eller mer efter smak) För LCHF: björksocker eller fibersirap
Ev. 1-2 msk vatten

*Ej vegansk
Innan du börjar: Det finns två olika sätt att göra detta på. Du kan skala hasselnötterna genom att värma upp dem i stekpannan, eller använda dem råa (men då blir smöret lite grövre). Du kan sedan välja om du vill använda sötning eller ej, helt beroende på din kosthållning, tycke och smak. Samt att du kan tillsätta vatten för en lösare konsistens. Prova dig gärna fram.
Börja med att ta fram hasselnötterna. Om du vill ha dem skalade så lägger du dem i en stekpanna, sätter på medelvärme och torrsteker dem i ett par minuter. Ta sedan fram en ren kökshandduk, lägg nötterna i den och gnid med handduken så smulas skalen av.Lägg hasselnötterna i en stark matberedare och mixa tills nötterna har börjat släppa ut sin olja och det blir en “paste”. Detta kommer ta ett tag, stanna gärna ibland och skrapa ner det som har satt sig uppe på kanterna. När nötterna har blivit till “smör” lägger du i kokosoljan, kakaon och sötning. Mixa igen. Smaka av med mängden sötning och kakao. Eventuellt häller du i vatten för att göra smöret mer slätt. Njut!

Förvaras i kylskåpet.

VÄRLDENS GODASTE SMULPAJER

Äntligen börjar säsongen med frukt- och bärpajer – och om du inte redan har testat mina topp 5 pajrecept så kan jag varmt tipsa om att göra det bums! Dessa har nämligen hyllats rejält och är numera inte bara våra favoriter, utan även ett helt gäng av er läsares också! Himmelskt goda + rackarns nyttiga är verkligen ett vinnande koncept. Hoppas det ska smaka!

RAW ÄPPELPAJ MED RAW VANILJSÅS

RACKARNS GOD RABARBERPAJ

GODASTE BLÅBÄRSPAJEN

DEN ÄLSKADE ÄPPELPAJEN

SMULPAJ MED CHOKLAD & BANAN