Månad: juni 2018

RAW CHOLADFUDGEGLASS PÅ PINNE

Inlägget innehåller annonslänkar via Bodystore för att ni enkelt ska hitta ingredienserna.

Sommar betyder glassäsong! Som ni vet äter vi sockerfritt här hemma, vilket såklart ofta väcker folks nyfikenhet kring glass och våra barn… Och den vanligaste frågan vi får angående våra kostval är just “får era barn inte äta glass?“. Och svaret är att såklaaaaaart får de det, vi väljer bara att proppa glassen med högre näringsinnehåll. En klassisk sommarfavorit här hemma är denna goding – chokladfudgeglass på pinne.. Sååå god!

RAW CHOKLADFUDGESICLE / CHOKLADGLASSPINNE

2 dl cashewnötter (blötlagda i vatten i minst 6 timmar, jag lägger dem över natten – dessa använder jag)
250 ml kokosgrädde (jag köper Garants då den inte är skickad och krämig rakt igenom)
10 dadlar – blötlägg gärna i hett vatten i ca 10 min för att underlätta mixandet (dessa använder jag)
3 msk rå kakao (denna använder jag)
en stor nypa salt (denna använder jag)
en stor nypa äkta kanel (denna använder jag)
Chokladöverdrag:
1 dl smält kokosolja
(denna använder jag)
1 dl raw kakao
(denna använder jag)
1/2 dl agave (
köp här) / honung* (köp här)
*ej vegansk
Börja med att skölja av cashewnötterna och sila bort vattnet. Häll i dem i en matberedare/mixer (ej stavmixer) ihop med kokosgrädden, kakao, salt och kanel – mixa tills du får en slät smet. Viktigt är att du har blötlagda cahsews då det kommer göra konsistensen smet. Det kan ta ett par minuter så låt den stå på tills det är slätt rakt igenom. Häll sedan i dadlarna (utan vattnet) och mixa igen tills dadlarna har blivit genommixade. Häll upp i glassformar och stoppa in i frysen i minst 5 timmar. Jag använder giftfria i stål från Onyx . Ta fram en stund innan du ska äta dem för att skapa chokladöverdraget. Förbered chokladen genom att enkelt smälta kokosolja på låg temperatur och blanda i kakao samt sötning till en jämn chokladsmet. Om glassarna inte vill släppa från formen så prova att spola lite vatten på formen. Doppa sedan glassen en och en i chokladsmeten (alternativt ta hjälp av en sked och häll över) – det bör stena direkt. Eventuellt sprinkla lite hackade nötter på direkt vid chokladdopp. Servera och njut! ♡ 

 

FREDAGSLISTAN

Veckans bästa: Vi har semester!!! Och alla mysfrukostar ute på altanen ihop.

Veckans sämsta: Sömnen har blivit lidande rejält denna vecka, med anledning av just semesterns rutinuppehåll och lite senare kvällar… Som jag sagt förut så är det ett så oerhört känsligt område och jag har inte råd att kompromissa bort de timmar sömn jag kan få. Semestermål för kommande vecka: sova mer!

Veckans egenlyx: 90 minuters helkroppsmassage och en timmas fotvård, kors i taket så mycket egentid. Hög njutningsfaktor och superlena fötter är alltid en bra kombo!

Veckans bok: “Hjärnstark” av Anders Hansen. En megaintressant bok om vilken fenomenal effekt motion har på vår hjärna och välmående. Behöver du hitta motivation för att börja träna? Läääääääs den bums!

Veckans tv-serie: Handmaids tales. Så bra gjord och läskig. Läskigt för att storyn är hemsk men samtidigt inte känns helt orealistisk som framtidsscenario i viss grad med tanke på de utmaningar världen står inför..

Veckans löpning: 6,5 kilometer. Kvällens runda gick verkligen bra, även om flåset var påtagligt så kunde jag njuta av solens strålar och de omgivande vetefälten. Coldplays och Sabina Dhumbas älskvärda melodier gjorde såklart sitt!

Helgen: Imorgon väntar ashtangayoga kl 8.00 följt av loppis och så far vi hela familjen ner till skärgården. Mys! Ha en fantastisk helg!

MARATHONTRÄNINGEN ÄR IGÅNG…

Efter att förkylningens sista sega symptom äääntligen har lämnat min kropp så snörade jag idag på mig joggingskorna och stack ut. Jag körde 3 kilometer med ett snitt på 6.58 min/km och med en kropp som protesterade av ovana och konditionsbrist. Som att börja på noll skulle man säga, milt sagt, utan överdrift. Hehe! Men jag har en rackarns stark vilja och nyfikenhet att se om jag på 16 månader kan lyckas springa ett marathon. Drygt 42 kilometer i ett svep, i kuperad terräng och varmt klimat. Det blir spännande och inte minst att se hur det kommer påverka mig mentalt. Själva tidsresultaten lägger jag ingen vikt vid som en prestation i sig, utan är enbart ett roligt sätt att få följa den häftiga utveckling som kroppen gör. Så länge det känns bra och är roligt så kommer jag fortsätta!

De senaste månaderna har jag konstaterat hur min utmattningsdepression för fyra år sedan och den kroniska stress jag levt med, allt för att prestera duktigt och som förväntat, har satt sina spår i mitt psyke. Hur mitt minne är utslitet, min simultanförmåga är så gott som obefintligt och koncentrationsförmågan lyser med sin frånvaro. Min hjärna sa helt enkelt inte bara ifrån på skarpen där och då, den skadades på riktigt. Något som kan ske när påslaget av stresshormonet kortisol blir långvarigt. Fysisk aktivitet och även meditation kan reparera dessa “skador” och jag ser så galet mycket fram emot att få möta skillnaden i en vardag med regelbunden löpning. Shit vilken resa det ska bli!