Månad: januari 2016

HÄLSOBOMBA KROPPEN MED GULDMJÖLK INNAN LÄGGDAGS!

Jag har länge tänkt prova den omtalade guldmjölken – den naturliga nyttobomben som boostar kroppen rejält så här i vintertid på ett läkande och stärkande sätt med två av världens mäktigaste hälsoämnen!

Guldmjölk är nämligen en varm dryck som bl.a. innehåller gurkmeja: en av de absolut nyttigaste örter som finns och som använts i många årtusenden för sina extremt hälsosamma egenskaper -kallas även för världens supermedicin! Gurkmeja är den ört som tillsätts i curry för att ge den dess gula färg, det är en av de mest antiinflammatoriska ämnen som finns, har otroliga läkande egenskaper och är en kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer. Dessutom stärker och förbättrar den ämnesomsättningen, är renande för blodet och levern (främjar detox rejält), reglerar blodsockernivån, förbättrar immunförsvaret, stärker hjärta och kärl. Bara för att nämna några av dess fantastiska egenskaper! Den innehåller även ingefära: likaså den en dunderört som är antiinflammatorisk, renar njurarna, besitter otroliga läkande egenskaper och bygger upp immunförsvaret. Jag var beredd att det antagligen skulle smaka ganska illa, men vart positivt överraskad av hur den faktiskt smakade rätt gott. Ska bli spännande att se hur den kommer påverka min kropp genom ett glas innan läggdags varje kväll!

Recept Guldmjölk

1. Först måste man förbereda en slags pasta, denna håller 4 veckor i kylskåp:

– 0,5 dl ekologisk gurkmeja
– 0,5 dl ekologisk ingefära
– 1 tsk svartpeppar
– 2 dl vatten

Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm på medelvärme samtigt som du rör om tills du har en tjock pasta. Låt svalna, häll upp i ren glasburk och förvara i kylskåpet.

2. Guldmjölken:
– 0,5 tsk av pastan
– 2,5 dl vegetabilisk osötad mjölk (jag valde mandelmjölk, men även ris/havremjölk går bra)
– 2 tsk mandelolja/kokosolja
– ev. sötning i form av honung/agave
Bland ner allt utan sötningen i en kastrull och koka upp. Ha i sötningen och drick!
 
Hoppas det smakar! 
Puss! 

NYFIKEN PÅ YOGA?

Dagarna springer iväg och jag njuter av att få umgås med Kristen. Det är nog det finaste med att ha vänner som bor på andra sidan jorden och som man därmed inte får se så ofta -man uppskattar verkligen den tid man väl får ihop! Tänkte flika in med ett inlägg för alla er som är lite nyfikna på yoga, ett första av säkerligen många fler, då det är något som tar upp allt större del av mitt liv.
Yoga och jag går tillbaka way back. Under gymnasiet testade jag några pass på mitt dåvarande gym, urtråkigt och så långsamt. I Costa Rica gick jag på surfyoga varje onsdag då instruktören fokuserade på de rygg-, arm- och coremuskler som man använder sig av vid just surfing. Då var det helt okej, ett grymt komplement som gjorde mig smidigare på brädan, men ärligt talat fortfarande boring as hell. Två år senare åkte jag till Bali för att vila upp och stärka min kropp, köpte ett månadskort på en yogastudio gjord av bamboo på stranden och cyklade dit var och varannan morgon för 90 minuters pass. I början kändes 90 minuter som väldigt lång tid, men där och då i mötet med yogan hände något. Jag lärde mig att det finns olika stilar, de jag blev familjär med där var Vinyasa/Hatha och leddes av två helt fantastiska instruktörer. Den upplevelsen var en helt annan än den tråkiga timme jag spenderat på mitt gym åtta år tidigare, under samma yogaklass som jag deklarerat för mig själv varit det tråkigaste jag någonsin gjort och verkligen ingenting för min rastlösa själ. Gymyoga i all ära, men det är bara att gnugga lite på ytan. Kanske var det helt enkelt rätt tid i mitt liv, rätt instruktör, rätt yogastil eller en blandning av dem alla och som gjorde skillnaden. För på yogamattan på Bali förändrades allt. Min kropp blev stark, min otåliga personlighet började tämjas, mitt rastlösa huvud fylldes av ett lugn och utan att låta för hippie (eller för all del, varför inte?) så skulle jag beskriva yogan som en resa mot att verkligen lära känna sig själv. Yoga gör en lycklig! Denna, till en början, urtråkiga gymklass bytte skepnad på Bali och jag var fast. Varför var jag fast? Yogan är som en naturlig drog som gör mig till en starkare, gladare, tryggare och självsäkrare person. Det härliga med yoga är dessutom att det är som ett underbart smörgåsbord fyllt med oändligt många övningar som ger fysisk styrka men också en värld av filosofi som bygger upp den inre styrkan och medvetenheten. Ett utbud där alla själva får bestämma hur mycket man vill ta: vissa väljer bara några övningar för att styrka en viss kroppsdel medan andra väljer att göra den till en grundläggande livsstil. Eller så hittar man en balans mitt i mellan som passar en själv. Jag gör det främst för att yoga laddar upp på min energi, gör mig glad, gör mig till en mer osjälvisk, fördomsfri och öppen människa som är nöjd med mig själv. Tack vare yogan har jag under det senaste året vuxit som person, funnit en stark kärlek till min kropp och den jag är. Och än har jag bara börjat min yogaresa!
Är du nyfiken på att prova? Mina tips är att anmäla dig till en nybörjarkurs på en yogastudio (inte gym) och på så sätt lära dig grunderna.  I Norrköping finns bland annat Kias body in balance (terminskurser), It’s Yoga (klippkort) och Vårt Alternativ. När jag väntade J så unnade jag min kropp gravidyoga på Hälsocentrum och att utöva gravidyoga är ett fantastisk sätt att underlätta för kroppen, förebygga gravidskador och förbereda för kommande förlossning. I höstas utövade jag en helt fantastisk termin Virya-yoga på Kias body och denna vår kommer jag testa på Rocket Yoga på It’s yoga för att utmana min kropp lite extra!
Mitt andra tips är att söka kunskap om yoga genom att läsa om dess filosofi (samtidigt som man tar en kurs, du kommer aldrig vara i närheten att förstå vad yoga är bara genom att läsa -du måste utöva och uppleva).
Yoga Girl : Att finna lycka, skapa balans och leva med ett öppet hjärta
Två av de böcker jag har kommit över är perfekta för dig som vill börja yoga men också dig som yogat en stund – Yoga, ett livsval och Yoga Girl: Att finna lycka, skapa balans och leva med ett öppet hjärta. De är lättlästa och ger läsaren en chans att få lära sig mer om utövandet. I Malins bok går hon även in på Ashtanga: filosofin om de åtta stegen som enligt den store indiske filosofen Patanjali menar på leder till riktig sann lycka och hon gör sin tolkning av dem på ytan. Underbar och lätthanterlig läsning som letar sig in på djupet!

KOKOSGRÖT MED APRIKOSER

Igår slängde vi ihop en kvällsgröt till vår lilla kille här hemma som blev väldigt uppskattad. Att göra egen barnmat/gröt är väldigt enkelt och man besparas då alla de tillsatser och sockerarter som gömmer sig i köpealternativen. Dagens gröt fick en bas av bovete/havegryn/nyponskalsmjöl och kokades upp i kokosmjölk. Den i sig är extremt proppad med nyttigheter. För att boosta upp järnhalten då barn behöver 8 mg/dag så hackade jag dessutom ner torkade aprikoser som är en fantastisk järnkälla och tillför även lite naturlig sötma. Viktigt att tänka på när man köper aprikoser är dock att välja de ekologiska då de “vanliga” (dvs icke ekologiska) genomgår en process där man använder en stor dos svavel för att få dem hålla sig orangea i färgen och hålla längre. Svavel är högt allergiframkallande och något som inte hör hemma i våra kroppar, speciellt inte våra barns. Ekologiska är däremot osvavlade och får därav en brun färg.

Grötbas (räcker till många portioner)
1 dl Skrädmjöl (mixa 1 dl eko havregryn med stavmixer till mjöl)
1 dl eko bovetemjöl
0,25 dl nyponskalsmjöl
Blanda samman alla mjöler och förvara i burk.

Recept Kokosgröt med aprikoser
1,5 – 2 dl kokosmjölk (jag använder Kung Markattas)
1 msk grötmix (se ovan)
4 aprikoser

Koka upp kokosmjölken med grötmixen till önskad konsistens, öka för tjockare. Hacka ner aprikoserna och voíla! 

Hur enkelt och näringsrikt som helst -utan tillsatser och konstigheter! ♡